Üstün Zekâlı Bireylerin Bilişim Teknolojisiyle İlişkisi

Özet

Üstün zekâlıların-yeteneklilerin eğitimi geçmişte olduğu gibi, 21.yüzyılın yaşandığı günümüzde de önemini artırarak devam ettirmektedir. İnsan sermayesine, dolayısıyla bilgiye yatırım yapan toplumlar gelişmişlik düzeylerini yükseltmektedirler. Sürdürülebilir gelişme ve sağlıklı bir gelecek için, tüm öğrenciler ve özellikle üstün zekalı-yetenekli öğrenciler için etkili eğitimi gerçekleştirmek, hükümetlerin önemli önceliğidir. Bu çalışmada, üstün zekâlıların-yetenekli öğrencilerin bilişim teknolojisi ile olan ilişkisini alan yazına dayalı olarak incelemek ve bilişim teknolojisinden etkin yararlanabilmeleri için yapılması gerekli hususlar üzerinde öneriler geliştirmek amaçlanmıştır.

Giriş

Günümüzde her geçen gün büyük bir hızla gelişin bilişim teknolojileri eğitimde büyük fırsatlar sunmakta, eğitim ve öğretimi kolaylaştırarak daha etkili yapılmasını sağlamaktadır. Diğer yandan, her toplumda, ortalama olarak % 2 düzeyinde, yetenek veya zekâ yönünden üst düzeyde olan kişilerin bulunduğu bilinmektedir (Maryland, 1972; Çepni, 2002). Üstün zekâlı-yetenekli kişilerin bilişim teknolojilerinin fırsatlarından yararlanılarak eğitilmesi ve performanslarının geliştirmeleri toplumsal gelişme açısından büyük önem arz etmektedir. Ülkelerin geleceklerinin şekillenmesinde üstün zekâlıların-yeteneklilerin rollerinin yadsınamaz derecede önemli katkılar sağladığı göz önüne alındığında, bilişim teknolojisinin üstün zekâlıların yeteneklilerin yaşamında aktif olarak kullanılmasının gerekliliği daha da ön plana çıkacaktır (Bayraktar,2000). Bilişim Teknolojileri, bireysel öğretim tekniklerine yatkın olan üstün zekâlılara-yeteneklilere, kendi hızlarında ve seviyelerinde ilerleme, performans sergileme imkânı tanır. Günümüzde üstün zekâlı yetenekli öğrencilerin ihtiyaçlarına yanıt verecek eğitim programlarının oluşturulması oldukça büyük meydan okumaları ortaya koymaktadır. Bunun için karşılaşılan zorluklardan birisi, üstün zekâlı-yetenekli öğrenciler için en iyi uygulamaların ne olduğuna karar verme işidir. Bu noktada bilişim teknolojisi üstün zekâlı-yetenekli öğrencilerin potansiyellerini ortaya koymada ve geliştirmede önemli görülmektedir (Hook, 2004). Bu çalışmada üstün zekâlıların-yeteneklilerin bilişim teknolojisi ile ilişkisini alan yazına dayalı olarak incelemek ve potansiyellerini geliştirme yönünde bilişim teknolojisinden etkili yararlanabilmeleri için yapılması gerekli hususların belirlenmesi amaçlanmıştır.


Hedef-Kitle

Bu çalışma İstanbul Bayrampaşa Mehmet Akif İnan Ortaokulundaki   üstün zekalı/yetenekli bireyleri kapsamaktadır. 

Yöntem


Bu çalışma İstanbul Bayrampaşa Mehmet Akif İnan Ortaokulundaki devam eden 8-14 yaş grubundaki üstün zekâlı ve yetenekli 30 öğrencinin Üstün Zekâlı Bireylerin Bilişim teknolojilerine karşı tutumu incelenmiştir. 

Çalışmada Kullanılan Materyaller


Bu araştırmada bilişim teknolojileri uygulamaları olarak;
Google Uygulamları
Web 2.0 araçları
uygulamaları kullanılmıştır.

Sonuç ve Öneriler




Bilişim teknolojilerinin eğitimde kullanımı, öğrenme-öğretme ortamlarını aktif bir şekilde tasarlanmasında, bu süreçte ortaya çıkabilecek olan problemlerin çözümünde, süreç sonunda elde edilecek ürünün kalitesinin ve kalıcılığının arttırılmasında önemli katkılar sağlamaktadır (İşman, 2005). Üstün zekâlılar-yeteneklilerin eğitimiyle ilgili olarak dünyada uygulanan eğitim modellerinin çoğunda, birbiriyle etkileşimli, öğrenci merkezli eğitimin temel alındığı, küçük gruplarla çalışma veya bireysel proje çalışmalarının oluşturduğu anlaşılmaktadır. Bu yöndeki uygulamalar incelendiğinde, ileri düzeydeki birçok ülkenin, üstün zekâlı yeteneklilerin eğitimi sürecinde, bilişim teknolojilerini aktif olarak kullandıkları görülmektedi.r (Diffly, 2002)

Üstün zekâlılar-yetenekliler ile bilişim teknolojileri ilişkisine yönelik alan yazınına dayalı olarak elde edilen sonuçlar eşliğinde ayrıca şu önerilere yer verilebilir. Üstün zekâlıların-yeteneklilerin eğitiminde:

Okul ve çevre koşulları göz önüne alınarak, etkili politikalar geliştirilmeli, ilgili personel bu alanda eğitilmeli ve uygulamalar sürekli değerlendirilmelidir. 
Görev alacak olan kişiler, bilişim teknolojileri konusunda verilecek olan eğitimlerle etkin ve yetkin hale getirilmelidir.
Çok çeşitli ve esnek programlar aracılığı ile öğrencilerin bilişim teknolojisinden yararlanması kolaylaştırılmalı ve çeşitli etkinliklerle uygulamalar gerçekleştirilmelidir. Bu kapsamda yaratıcılığı geliştirici, sorun çözmeye odaklı, proje temelli uygulamalar etkili sonuçlar verebilecektir.
Değerler eğitimi ön planda tutulup, yaşamın her alanında olduğu gibi bilişim teknolojileri alanında da değer odaklı davranılması benimsetilmelidir. Bununla ilişkili olarak, günümüz dünyasındaki bilgisayar korsanlarının çoğunun üstün zekâlılar-yeteneklilerden oluştuğu unutulmamalıdır.



Kaynakça



Akarsu, F. (2001). Üstün Yetenekli Çocuklar, s.3-10, Ankara: Eduser Yayınları Bayraktar, S. (2000)
Akarsu, F. (2001). Üstün Yetenekli Çocuklar, s.3-10, Ankara: Eduser Yayınları Bayraktar, S. (2000)

Education, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ohio University, U.S.
BECTA (British Educational Communication and Technology Agency). (2001). Gifted and talented children and ICT.

Bir Türk Eğitim Geleneği Olarak Enderun’un Yeniden inşası. 1. Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi, Bildiriler Kitabı. istanbul: Çocuk Vakfı Yayınları, s. s31-45,

 http://www.ustunyeteneklicocuk.com/pdf/kitaplar/BildirilerKitabi.pdf Erişim tarihi: 25.06.2011


Sonraki
En son içerik.
Önceki
Önceki Kayıt

0 Comments :

Yorum Gönder

 
Top