
Üstün Zekâlı Bireylerin Bilişim
Teknolojisiyle İlişkisi
Özet
Üstün zekâlıların-yeteneklilerin eğitimi geçmişte olduğu gibi, 21.yüzyılın
yaşandığı günümüzde de önemini artırarak devam ettirmektedir. İnsan
sermayesine, dolayısıyla bilgiye yatırım yapan toplumlar gelişmişlik
düzeylerini yükseltmektedirler. Sürdürülebilir gelişme ve sağlıklı bir gelecek
için, tüm öğrenciler ve özellikle üstün zekalı-yetenekli öğrenciler için etkili
eğitimi gerçekleştirmek, hükümetlerin önemli önceliğidir. Bu çalışmada, üstün
zekâlıların-yetenekli öğrencilerin bilişim teknolojisi ile olan ilişkisini alan
yazına dayalı olarak incelemek ve bilişim teknolojisinden etkin
yararlanabilmeleri için yapılması gerekli hususlar üzerinde öneriler
geliştirmek amaçlanmıştır.
Giriş
Günümüzde her geçen gün büyük bir hızla gelişin bilişim teknolojileri
eğitimde büyük fırsatlar sunmakta, eğitim ve öğretimi kolaylaştırarak daha
etkili yapılmasını sağlamaktadır. Diğer yandan, her toplumda, ortalama olarak %
2 düzeyinde, yetenek veya zekâ yönünden üst düzeyde olan kişilerin bulunduğu
bilinmektedir (Maryland, 1972; Çepni, 2002). Üstün zekâlı-yetenekli kişilerin
bilişim teknolojilerinin fırsatlarından yararlanılarak eğitilmesi ve
performanslarının geliştirmeleri toplumsal gelişme açısından büyük önem arz
etmektedir. Ülkelerin geleceklerinin şekillenmesinde üstün
zekâlıların-yeteneklilerin rollerinin yadsınamaz derecede önemli katkılar
sağladığı göz önüne alındığında, bilişim teknolojisinin üstün zekâlıların
yeteneklilerin yaşamında aktif olarak kullanılmasının gerekliliği daha da ön
plana çıkacaktır (Bayraktar,2000). Bilişim Teknolojileri, bireysel öğretim
tekniklerine yatkın olan üstün zekâlılara-yeteneklilere, kendi hızlarında ve
seviyelerinde ilerleme, performans sergileme imkânı tanır. Günümüzde üstün
zekâlı yetenekli öğrencilerin ihtiyaçlarına yanıt verecek eğitim programlarının
oluşturulması oldukça büyük meydan okumaları ortaya koymaktadır. Bunun için
karşılaşılan zorluklardan birisi, üstün zekâlı-yetenekli öğrenciler için en iyi
uygulamaların ne olduğuna karar verme işidir. Bu noktada bilişim teknolojisi
üstün zekâlı-yetenekli öğrencilerin potansiyellerini ortaya koymada ve
geliştirmede önemli görülmektedir (Hook, 2004). Bu çalışmada üstün
zekâlıların-yeteneklilerin bilişim teknolojisi ile ilişkisini alan yazına
dayalı olarak incelemek ve potansiyellerini geliştirme yönünde bilişim
teknolojisinden etkili yararlanabilmeleri için yapılması gerekli hususların
belirlenmesi amaçlanmıştır.
Hedef-Kitle
Bu çalışma İstanbul Bayrampaşa Mehmet Akif İnan Ortaokulundaki
üstün zekalı/yetenekli bireyleri kapsamaktadır.
Yöntem
Bu çalışma İstanbul Bayrampaşa Mehmet Akif İnan
Ortaokulundaki devam eden 8-14 yaş grubundaki üstün zekâlı ve
yetenekli 30 öğrencinin Üstün Zekâlı Bireylerin Bilişim teknolojilerine
karşı tutumu incelenmiştir.
Çalışmada Kullanılan Materyaller
Bu araştırmada bilişim teknolojileri uygulamaları olarak;
Google Uygulamları
Web 2.0 araçları
uygulamaları kullanılmıştır.
Sonuç ve Öneriler
Bilişim teknolojilerinin eğitimde kullanımı, öğrenme-öğretme ortamlarını
aktif bir şekilde tasarlanmasında, bu süreçte ortaya çıkabilecek olan
problemlerin çözümünde, süreç sonunda elde edilecek ürünün kalitesinin ve
kalıcılığının arttırılmasında önemli katkılar sağlamaktadır (İşman, 2005).
Üstün zekâlılar-yeteneklilerin eğitimiyle ilgili olarak dünyada uygulanan
eğitim modellerinin çoğunda, birbiriyle etkileşimli, öğrenci merkezli eğitimin
temel alındığı, küçük gruplarla çalışma veya bireysel proje çalışmalarının
oluşturduğu anlaşılmaktadır. Bu yöndeki uygulamalar incelendiğinde, ileri
düzeydeki birçok ülkenin, üstün zekâlı yeteneklilerin eğitimi sürecinde,
bilişim teknolojilerini aktif olarak kullandıkları görülmektedi.r (Diffly,
2002)
Üstün zekâlılar-yetenekliler ile bilişim teknolojileri ilişkisine yönelik
alan yazınına dayalı olarak elde edilen sonuçlar eşliğinde ayrıca şu önerilere
yer verilebilir. Üstün zekâlıların-yeteneklilerin eğitiminde:
Okul ve çevre koşulları göz önüne alınarak, etkili politikalar
geliştirilmeli, ilgili personel bu alanda eğitilmeli ve uygulamalar sürekli
değerlendirilmelidir.
Görev alacak olan kişiler, bilişim teknolojileri konusunda verilecek olan
eğitimlerle etkin ve yetkin hale getirilmelidir.
Çok çeşitli ve esnek programlar aracılığı ile öğrencilerin bilişim
teknolojisinden yararlanması kolaylaştırılmalı ve çeşitli etkinliklerle
uygulamalar gerçekleştirilmelidir. Bu kapsamda yaratıcılığı geliştirici, sorun
çözmeye odaklı, proje temelli uygulamalar etkili sonuçlar verebilecektir.
Değerler eğitimi ön planda tutulup, yaşamın her alanında olduğu gibi
bilişim teknolojileri alanında da değer odaklı davranılması benimsetilmelidir.
Bununla ilişkili olarak, günümüz dünyasındaki bilgisayar korsanlarının çoğunun
üstün zekâlılar-yeteneklilerden oluştuğu unutulmamalıdır.
Kaynakça
Akarsu, F. (2001). Üstün Yetenekli Çocuklar, s.3-10, Ankara: Eduser
Yayınları Bayraktar, S. (2000)
Akarsu, F. (2001). Üstün Yetenekli Çocuklar, s.3-10, Ankara: Eduser
Yayınları Bayraktar, S. (2000)
Education, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ohio University, U.S.
BECTA (British Educational Communication and Technology Agency). (2001).
Gifted and talented children and ICT.
Bir Türk Eğitim Geleneği Olarak Enderun’un Yeniden inşası. 1. Türkiye Üstün
Yetenekli Çocuklar Kongresi, Bildiriler Kitabı. istanbul: Çocuk Vakfı
Yayınları, s. s31-45,
http://www.ustunyeteneklicocuk.com/pdf/kitaplar/BildirilerKitabi.pdf
Erişim tarihi: 25.06.2011
0 Comments :
Yorum Gönder